neděle 2. července 2017

Zámek č. 38 (Brnky)

Vzdálenost od bydliště: 17 km
GPS: N 50°9.39468', E 14°24.63987'

Stručný zápis z krátkého a smutného výletu. Smutného nikoli proto, že jsem měl den blbec (ráno mi nejdřív telefon začal tvrdit, že se mu ztratila SD karta, na níž jsem měl hromadu neuložených fotek; když jsem ho přesvědčil, aby ji zase našel, a s půlhodinovým zpožděním jsme chtěli vyrazit, rozhodl jsem se dofouknout kolo a jak jsem pospíchal, zlomil jsem mu ventilek, takže jsem nakonec šlapal na starém Martinově, které je ne zcela dospělé velikosti). Věděli jsme, že tenhle zámek je ve špatném stavu, ale poslední fotky na netu vypadaly, že se tam snad začíná s nějakou rekonstrukcí, tak jsem doufal, že už to třeba bude lepší. Jak fotodokumentace ukazuje, je to katastrofa.
Někdo asi-jak je v těchto krajích zvykem - získal nějakou dotaci, začal s opravou střechy, ale protože dotace slouží z větší části k obohacení všech kolem, a pouze z menší části k tomu, co je uvedeno jako dotační titul, podařilo se opravit jenom kus střechy. Zleva střecha, zprava střecha, vprostřed díra...
Tenhle zámek je na seznamu kulturních památek ČR, ale to je jen cár papíru (dnes asi už ani to ne), který není vůbec k ničemu. A tak je osud milého zámku poměrně snadno odhadnutelný, za pár let samovolně spadne, a pak už nebude nic bránit majiteli pozemku, aby jej prodal, a hurá, může tam být pár domků, nebo třeba průmyslová zóna...

K zámku samotnému: Původní gotickou tvrz koupil r. 1652 Jan Křtitel Birka z Birkenštejna a začal ji přestavovat na renesanční zámek. Roku 1661 jej ale před dokončením předali  rektorovi jezuitské koleje, a jezuité pak přestavbu během dalšího roku dokončili. Zámek pak střídal majitele, v letech 1721-3 doznal barokních úprav,  v 70.-80. let 19. pak dalších v novorenesančním stylu (informace z portálu Hrady.cz). Za komunizmu tam byl státní statek, a jak je vidět z obrázku (převzatého z http://zamek-brnky.webnode.cz), byl tehdy ještě v zachovalém stavu. Ránu do vazu dostal až s restitucemi. Syn předválečného vlastníka areál získal a pokusil se ho prodat. Bohužel, jak byl natěšený na snadno vydělané peníze, naletěl podvodníkovi, který nejenže nezaplatil majiteli, ale ještě stihl zastavit pozemky, a následovalo dlouhé období soudních tahanic, kdy byl zámek fakticky bez majitele, a protože ho nikdo nehlídal a sousedé z okolí na to přišli, postupně rozkradli všechno, co nebylo přibité, a pak i to, co přibité bylo. Malá naděje svitla po pádu střechy r. 2008, kdy byl zámek převeden na Občanské sdružení pro obnovu zámku Brnky. To však bylo nečinné, a pravděpodobně ho někdo využil jako zástěrku k pokusu o získání lukrativního pozemku. Zmíněná nedokončená oprava střechy musela proběhnout někdy nedávno (poslední 3 roky), a vlastně ani není jisté, kdo ji provedl a co tím sledoval, a komuže vlastně dnes zámek patří...






 uprostřed zámku bují vegetace, protože chybí střecha...

Žádné komentáře: