neděle 14. června 2015

Proč nemám rád PayU

Pro ty, kdo to nevědí: PayU je platební brána.  Tedy služba, kterou používají e-shopy a další webové aplikace k realizaci plateb od klientů pomocí platebních karet a případně dalších platebních metod (třeba pomocí mobilů, sms aj.). Nejznámější poskytovatelé této služby u nás jsou americký PayPal a český GoPay. Existuje samozřejmě řada dalších, mezi nimi i PayU. Podobně jako historie systému PAyPal je těsně svázána s aukčním systémem eBay, PayU patřila do skupiny Allegro, která je provozovatelem Aukra, tedy polské napodobeniny amerického eBay.
Když jsem se před dvěma lety rozhodoval, jakou platební bránu použít pro svůj obchůdek s elektronickými knihami (www.mojeknihy.eu), porovnal jsem podmínky jednotlivých poskytovatelů a jako nejvýhodnější mi vyšlo právě PayU. Sice je tam poměrně vysoký registrační poplatek 3900 Kč a měsíční poplatek za používání brány 199 Kč, ale za jednotlivé platby si PayU brala nejnižší poplatky ze všech (u platebních karet 2,9% a 2 Kč, u většiny dalších metod 1,9% a 2 Kč).
Bral jsem to jako investici do budoucnosti, věděl jsem, že zpočátku jim budu platit víc, než mi prodeje vynesou, ale doufal jsem, že během pár let se budou prodávat desítky až stovky knížek měsíčně v průměrné ceně kolem 100 Kč, a pak se mi to začne vracet. Samozřejmě impolementace platební brány taky nebyla zadarmo, protože se to musí propojit s rozhraním toho e-shopu, musí se to pořádně odladit a otestovat. Zhruba po roce a půl se podařilo vychytat většinu problémů; nutno přiznat, že na můj obchod zavítalo mnohem méně zákazníků, než jsem doufal, a někteří z nich mě zase rychle opustili, protože platby přes bránu PayU někdy fungovaly a někdy ně. Ale bral jsem to jako porodní bolesti a doufal jsem, že se postupně vyladí k dokonalosti jak můj obchůdek, tak platební brána.
Bohužel uplynulo jen pár měsíců, a dostal jsem zdvořilý email od PayU, že si mě jako věrného klienta velmi váží, a proto s účinností od 1. července tohoto roku zvyšují měsíční poplatek na 499 Kč měsíčně. Samozřejmě za to budou poskytovat ještě kvalitnější služby (jako kdyby dosavadní služby byly kvalitní) a všichni budeme happy až do smrti (nebo do dalšího zvýšení cen).
Nepotřebuji moc počítat, zda se mi to vyplatí; prodám v průměru jednu knížku za měsíc, z průměrně inkasovaných 100 Kč zaplatím 21% DPH a licenční poplatek nakladateli nebo honorář autorovi, takže s tím poplatkem mi bude vycházet měsíční zisk kolem mínus 490 Kč. A tak po necelých dvou letech vypiplávání e-shopu zahazuji investici zhruba 15 000 Kč a poníženě prosím svého webdesignéra, aby mi rychle předělal rozhraní na bránu GoPay. Další náklady, další testování a dalších pár zákazníků, které odradí chybky, jež se za pochodu určitě vyskytnou.
Takže název tohoto článku je vlastně hodně zdrženlivý. Já totiž nenávidím PayU. Ne kvůli těm pár desítkám tisíc, ani kvůli pár ztraceným zákazníkům (i když ti mě hodně mrzí), ale kvůli aroganci, se kterou přistupují k malým klientům. Samozřejmě ty velké tohle opatření bolet nebude, při statisícových obratech je navýšení o tři stovky měsíčně zanedbatelná režie. Ale stovky malých obchůdků, jako je ten můj, se najednou ocitnou v problémech, protože jim hajzlové z PayU dne 9.6. 2015 suše oznámí, že mají dvacet dnů na to, aby uzavřeli dodatek ke smlouvě s vyššími poplatky, a když to neučiní, dostanou k výpověď a  brána jim prostě za další dva měsíce přestane fungovat, a s ní samozřejmě celý e-shop. Nabízejí sice zprostředkování uzavření smlouvy za stávajících podmínek s českým provozovatelem platební brány ComGate Payments, ale to je řešení s malým počtem zákazníků, tudíž málo prověřené, které bych si sám nikdy svobodně nevybral, a nevyberu si ho ani pod nátlakem.

Celá akce zjevně souvisí se změnou vlastnické struktury, protože před pár dny bylo oznámeno, že polská skupina Allegro prodala 100% podíl holandské společnosti PayU Group (zjevně v tu chvíli za tím účelem založené). Přesně to odpovídá holandskému způsobu myšlení (něco o tom vím): měsíční poplatek 199 Kč ? To je nějakých 7 Euro, za to si v Amsterodamu nedám ani polívku k večeři! Čechy je potřeba trošku přiždímat!

Nezbývá než popřát holandským soudruhům, aby jejich velká investice odešla do kopru , tam, kam odešla jejich přičiněním ta moje malá. Jdu to teď zkusit s GoPay a doufám, že je zase za pár měsíců nekoupí nějaký bludný Holanďan a situace se nebude opakovat...


1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

Dnes nic z toho už neplatí. Dnes je payU zřejmě nejlevnější platební brána v ČR dostupná, tragická podpora ovšem zůstává. Já si vybral payU hlavně proto, protože mají zdarma plugin pro woocommerce, na které běží můj eshop. Plugin je v pohodě. Jen okno platebni brány má skoro neviditelný text, který ale když nezakliknete, nemůžete pokračovat. V payu to nikoho nezajímalo a slušnými slovy mě poslali do háje. Nechal jsem si (payu pravidlům navzdory) vlastním ajťákem nechat okno upravit. Zasáhl jsem tedy do jejich dat, zatím to nikdo neřeší, vše funguje. V momentu, kdy to nějakou aktualizací vrátí zpět, budu v prd...
Dolary se posílají z payu automaticky jen jeden, pevně daný den v týdnu, pak, po čtyřech prac. dnech se teprve odešlou do banky, v mém případě airbank to trvá dalších 14 dní. CELKEM TEDY 18 DNÍ, NEŽ DOSTANU SVÉ PENÍZE!! Pokud máte stabilní cash flow, není to takový problém. Pokud je nestabilní a máte výpadky, může to být velký problém.

Thepay, gopay a podobně, nejsou rozhodně lepší, je to skoro stejná hrůza, dokonce dražší. Tím nechci chválit payu, spíš naopak, je skoro jedno, koho si vyberet, se všemi jsou problémy a nervy okolo.