pondělí 13. června 2022

Zámek č. 55 (Jenerálka)

 Vzdálenost od domova: 28 km

GPS: N 50°6.37040', E 14°21.08585'

Ještě nám zbývá pár zámků, které jsou do 30 km od domova; většina z nich se nachází na území hlavního města Prahy. Jedním z nich je Jenerálka, náš včerejší cíl číslo 55.

Původně hospodářský dvůr na cestě od severu na Prahu; v 18. století zde prý sídlila část rakouského generálního štábu, odtud pochází název Jenerálka. Na začátku 20. století byl přestavěn do podoby zámku v novobarokním stylu. Od roku 1922 tu byl domov vysloužilých legionářů, za 2. světové války tu byly internovány děti, kterým nacisté popravili rodiče. Po válce tu sídlil národní podnik Tesla (bohužel nikoli ten Muskův). Značně zchátralý zámeček po roce 1989 odkoupila baptistická církev opravila ho a zřídila zde Mezinárodní baptistický teologický seminář.

Když jsme k zámku dorazili, mokří jak myši (včera bylo fakt vedro), vykoukl nějaký pán z okna a ptal jsem, jestli jsme přijeli na návštěvu. Trochu nechápavě jsme na něj koukali, já jsem něco zakoktal že si to tady chceme jenom prohlídnout. Pán se omlouval, že bohužel nemůžeme dovnitř, protože mají plný zámek Ukrajinců a z bezpečnostních důvodů dovnitř nikdo nepovolaný nesmí.

V to jsme ani nedoufali, ale vypadá to, že v normálnějších časech by se dalo i nakouknout dovnitř. Takhle jsem se odvážil akorát na nádvoří, kde jsem pokecal s malým Ukrajincem, co šel vysypat koš s odpadky. Řekl mi "Ahoj", ale pak přešel do ruštiny. Prý tam mají školu a školku. Snad o něco lepší než ve stanovém městečku...








Žádné komentáře: