sobota 21. června 2014

Jak Česká pošta zaspala dobu

  Nebudu se zabývat tristní kvalitou základních služeb České pošty. Všichni jsme si zvykli na to, že pošta je pošta. Balíček na domácí adresu doručí spolehlivě v pracovní době, kdy většina z nás dlí v práci a nikoli doma. U přepážek sedí deset úřednic, ale všech pět klientů, kteří v tu chvíli jsou na pobočce, čeká na odbavení u jediného okénka, takže jedna úřednice kmitá, zatímco ostatních devět čumí do blba. A tak dále, to všichni známe. Já jsem dnes narazil na českou poštu coby provozovatele systému datových schránek. Proč tu zakázku dostala právě tato dinosauří organizace, nemám tušení. Ale rozhodně je to dobrý tunýlek, mizí tady stovky milionů z našich daní, které pomáhají poště přežít, i když díky kvalitě svých služeb už by dávno měla být mrtvá.

Nemám rozhodně žádné iluze, ale stejně mě zase jednou dokázali překvapit.

Dneska jsem se totiž snažil vyplnit formulář Přehled o příjmech a výdajích OSVČ. Aby to živnostník neměl moc jednoduché, kromě daňového přiznání musí tatáž čísla plus něco navíc vyplnit ještě do formulářů pro zdravotní pojišťovnu a pro správu sociálního zabezpečení. Naštěstí moje zdravotní pojišťovna na to má aplikaci přímo na webu, takže podání proběhlo bez problémů. Sociálka na to má formulář, který se dá vyplnit pomocí skvělého FormFilleru od Software602. Samotné vyplnění je v pohodě, dokonce je tam tlačítko na odeslání přes datovou schránku. Ale ať tlačím jak tlačím, tlačítko nic neodesílá. Po několika pokusech jsem rezignoval, uložil jsem formulář do xml a rozhodl se přihlásit do datové schránky a ručně ho odeslat. Jaké bylo mé překvapení, když na mě vykoukla stránka, která mě poslala kamsi, viz níže. Nevěřím vlastním očím.


Co to je, plánovaná údržba systému?? Už si vzpomínám, to se dělalo v sedmdesátých letech minulého století! Tehdejší sálové počítače měly feritové paměti, kterým oxidovaly kontakty. Tak se musel jednou týdně na půl dne odstavit počítač, nastoupili technici s vatičkou a lahví lihu, a čistili kontakty. Soudruzi z pošty asi pozapomněli, že teď máme rok 2014...
Žádná rozumně napsaná aplikace nepotřebuje pravidelné odstávky z důvodu "údržby", to jenom někdo byl líný trochu víc programovat, a proč taky, když jde jenom o klienty  - uživatele datových schránek, z nich většina o ně vlastně ani moc nestojí, ale má jejich používání nařízeno ze zákona...

A když už mám aplikaci, kterou jsem naprogramoval prasácky a potřebuju ji čas od času odstavit, tak to jakožto normálně myslící člověk naplánuju na noc, třeba ze soboty na neděli. Jasně, v sobotu po obědě není normální pracovní doba, ale živnostník přes týden pracuje, papírování si nechává na víkend. Nepočítá s tím, že software soudruhů z České pošty si vybírá pracovní volno.
A ta hláška, že plánované termíny údržby jsou vždy s dostatečným předstihem zveřejňovány, ta mi tedy opravdu pomohla! Hned se cítím líp, když vím, že si za to můžu sám, protože jsem se s dostatečným předstihem měl podívat někam, nevím kam, a dočetl bych se něco, nevím  co. Že by soudruzi zároveň k tomu oznámení přidali informaci, do kdy že to tedy ta plánovaná odstávka bude, to je pod jejich úroveň. Nebo že by sem aspoň dali odkaz na to tajemné místo, kde to s dostatečným předstihem zveřejňují. Rád bych věděl, jestli budu čekat minuty, hodiny, nebo dny. Týdny snad ne, já jim pořád ještě věřím!

Napadá mě, jestli Douglas Adams neměl nějaké zkušenosti s Českou poštou, když psal Stopařova průvodce po Galaxii. Nebo že by v Anglii měli podobně fungující úřady? Pozor, konkurence!

Ale naše milá pošta teď má nového soudruha ředitele, který má plán, jak vše napravit a vylepšit. Už se těším.

Žádné komentáře: